בשנה האחרונה העביר משרד האוצר מספר רב של שינויים בתחום המיסוי. משרד האוצר נותן תחושה כי הוא מיטיב עם המעסיקים באמצעות הפחתת מס החברות על פני השנים עד ל-25%. הורדה זו טובה בשנים שבהן יש רווחים, אך בשנים אלה, שבהן העסקים הקטנים והבינוניים מפסידים או מרוויחים פחות - הפחתה זו פחות אפקטיבית עבורם.
בבחינת השינויים בתחום המס שבוצעו נמצא כי בכל פעם מועלה שיעור המס בשברי אחוזים, אך לבסוף כל השברים מצטברים לסכום משמעותי, שמעלה ספק לגבי הרטוריקה של הורדת נטל המס על המעסיקים.
להלן מקבץ גזרות מהשנה וחצי האחרונות:
?הגדלת הפרשת המעסיקים לביטוח לאומי בשיעור של 0.4%, שנמצאת בשלבי אישור סופיים.
?המע"מ יועלה ב-1% ל-16.5% באופן זמני, דבר שיביא להעלאת הוצאות המימון לבעלי העסקים.
?חובת ההפרשה לפנסיה מ-1 בינואר 2008 ושהפרשת המעסיק בגינה תגיעה ל-5% בתום 5 שנים.
?הזקיפה למס בגין רכבי ליסינג כמעט ותוכפל בין 2007 ל-2011 וחלק ממנה תמומן כנראה על ידי המעסיקים.
?העלאת תעריפי הארנונה שתאושר כנראה בימים הקרובים.
?הוצאות נוספות שמשפיעות משמעותית על מגזרים שונים, כמו העלאת מחיר המים, שישפיע לרעה על החקלאים והתעשייה, מע"מ על פירות וירקות שישפיע אף הוא לרעה על החקלאים, שנאנקים כבר היום תחת קשיי מימון, השלכה (בפועל) של מרבית העובדים הזרים מהארץ, דבר אשר יעלה את עלויות השכר (אם בכלל ימצאו להם תחליפים) וגזרות אחרות שקיימות אך לא נמצאות בכותרות.
מיותר לציין כי כל הגזירות הללו הן מעבר לחקיקות שונות בתחום יחסי העבודה, שהוכנסו לחוק ההסדרים ושעליהן מלין אוריאל לין נשיא אגוד לשכות המסחר.
חוששים מאינפלציה
יש זמנים שבהם המדיניות הפיסקלית צריכה להיות מרסנת, ויש זמנים שבהם המדיניות צריכה להיות מרחיבה. כרגע המטרה היא להניע את גלגלי המשק. החשש מאינפלציה בעת הזאת אינו מוצדק.
קברניטי האוצר ובנק ישראל: כפי ששמתם לב המשק נכנס להאטה משמעותית. ניתן להגדיל את התקציב בעוד 0.5% לתקופה קצובה, ולבחון לאורך הדרך את מצב המשק. אם יתפתחו סימני אינפלציה, יש לקצץ את התקציב בהחלטת ממשלה. בינתיים המשק נאנק ונחנק ואנו חוששים מאינפלציה.
הבנקים קיבלו את תמיכת המדינה, אך תמיכה זו אינה מגיעה לעסקים. הריבית על האשראי גבוהה מאוד וזאת בהנחה מרחיקת לכת כי הבנק מוכן לתת את האשראי. הקרנות לעסקים בערבות מדינה שהוקמו, לא פועלות בקצב ראוי.
הקרן לעסקים בינוניים כמעט שלא אשרה הלוואות ואילו בקרן לעסקים קטנים - עד 500 אלף שקל - לוקח כחודשיים לאשר הלוואה. על המפקח על הבנקים להשתמש בכוחו ולאלץ את
הבנקים להשתמש בהטבות שקיבלו מהמדינה לטובת העסקים ולא רק לטובת הישרדותם והגדלת הרווחים.
במקביל יש לפעול להקטנת פרמיית הסיכון של הבנקים בדמות ריבית גבוהה ולחייב את הבנקים להקטין את מרווח הסיכון.
העלאת המע"מ לתקופה קצובה אינה בהכרח צעד גרוע, אך רק אם היא תלווה במתן אפשרות למעסיקים לשלם את המע"מ עם קבלת התקבול.
העולם הופך לירוק וכדי שגם אנו נצטרף לעולם (ולא רק בדיבורים), ראוי למקד את העלאות המיסים בגורמים מזהמים ומזיקים שבאינטרס החברתי שלנו שימוסו באופן משמעותי גבוה מהמיסוי גם לאחר העליות הצפויות במס עליהם.
שילוב גורמים אלו יקצר את זמן היציאה מהמשבר. למרות שאנו מושפעים מהמשבר העולמי, ועל כן גם סיום המשבר תלוי בחלקו בשאר העולם. עם את בצעדים אלה נצא מהמשבר מהר יותר, לפני מדינות אחרות ונצטרך לנקוט פחות צעדים המקשים מאוד גם על מעסיקים וגם על העובדים.
הכותבים הינם אבי קרעין וזאב הרשקוביץ – מנכ"לים משותפים בניהול נטו. ניהול נטו עוסקת במיקור חוץ - אאוטסורסינג של מנהלי כספים וחשבים, מנטורינג (אימון) עסקי, ייעוץ עסקי, ייעוץ כלכלי, בניית תוכנית עסקית ובליווי עסקים בקבלת הלוואות מהקרן בערבות המדינה (קרן תבור קרן BDI). לאתר החברה: www.nihulneto.com